Alfabetització multimodal i competències digitals

Avui, la entrada al bloc va orientada cap a l’alfabetització multimodal, les competències digitals i el docent del S.XXI. En primer lloc, realitzaré una base teòrica sobre la temàtica proposada en l’activitat i seguidament adjuntaré el Piktochart que he fet on s’exposa de manera breu la part teòrica. Aquest post correspon a la pràctica #1.

Quan ens comuniquem utilitzem diferents modes que són un recurs semiòtic (per exemple: llenguatge, gestos, imatges) a partir del qual construïm significats. Alguns exemples de modes són la lectura, l’escriptura, la música o les imatges. D’aquesta manera entenem que la multimodalitat es produeix quan es combinen diversos modes alhora. Per tant podem dir que l’alfabetització multimodal és la comprensió de diverses maneres de representar la realitat ja sigui textual, audiovisual o digital.

Al llarg del temps els docents han utilitzat diversos mitjans de comunicació per transmetre coneixements als alumnes. Actualment, amb el gran creixement de les noves tecnologies han aparegut nous mitjans i eines de comunicació que han afavorit les habilitats comunicatives en l’educació. D’aquesta manera, la producció de textos icònics i sons té la mateixa importància que fins fa poc tenia el text alfabètic, ja que actualment tenim més eines per combinar paraules, imatges, so, vídeo..

Hem de tenir en compte que les noves tecnologies aporten beneficis als alumnes, però el docent no pot oblidar l’objectiu d’alfabetitzar. Per aquest motiu és important que tingui una bona formació sobre les NTIC o TIC (Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació) per tal d’adaptar-se a aquesta nova manera de comunicació i actuar com a guia als alumnes per garantir un ús conscient que afavoreixi a l’aprenentatge.

Reflexió personal:  Al realitzar aquesta pràctica m’han sorgit diverses preguntes amb les que reflexionar. D’aquesta manera entenc que l’ús de les noves tecnologies ha sigut beneficiós tant a l’escola com a tots els àmbits en general però, fins a on arribarem? Algun dia les eines digitals acabaran substituint al docent? De quina manera afectarà a llarg termini aquests ús de les TIC a les escoles?…. Crec que tots aquests dubtes se’ns passen a la majoria pel cap quan es parla de noves tecnologies, ja que hem crescut amb elles i ens hem adaptat a viure amb elles e inclús es podria dir que vivim d’elles.

piktochart

Recursos utilitzats per elaborar la part teòrica:
– Què és l’alfabetització multimodal?
– Multimodal texts

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s