Part 1: Disseny i elaboració d’un recurs educatiu digital

Bon dia!, avui l’entrada del blog es una mica diferent a la resta ja que ens endinsarem en un petit projecte basat en la creació d’un recurs educatiu en format digital. L’estructura de l’entrada del blog consistirà en una breu explicació inicial del recurs (en què consisteix, grup d’edat al que va dirigit, metodologia..), tot seguit, exposarem els objectius , els continguts que es treballaran amb el recurs i per últim una taula per tal de poder avaluar l’activitat. Hem de tenir en compte que només és una idea inicial i que pròximament publicarem el recurs sencer on hi poden haver algunes modificacions.

Què és un recurs digital? Són un conjunt de materials amb intencionalitat educativa per obtenir un objectiu d’aprenentatge amb unes característiques didàctiques adequades. El seu objectiu és informar sobre un tema concret, adquirir coneixements, reforçar l’aprenentatge, afavorir el desenvolupament d’una determinada competencia i avaluar els coneixements. Els recursos es fan amb materials composats per mitjançs digitals amb la finalitat de facilitar el desenvolupament de l’activitat de l’aprenentatge.

El nostre recurs educatiu digital:

La base del recurs és la utilització de codis QR* per l’aprenentatge d’uns continguts, d’aquesta manera volem augmentar la motivació dels alumnes i que puguin interaccionar entre ells tant en el moment de portar a terme l’activitat com alhora de preparar-la.

*Un codi QR és un mòdul per emmagatzemar informació a partir d’una matriu de punts o per un codi de barres bidimensional.

Metodologia:

L’activitat està pensada per portar-la a terme de manera individual o en petits grups i està destinada a l’etapa escolar aproximadament cap als 10-12 anys, ja que considerem que l’activitat pot resultar una mica difícil en edats inferiors. El material que es necessitarà per portar a terme l’activitat consisteix en un dossier (pot estar en format físic o digital) i un aparell electrònic que disposi de càmera (smartphone, tablet, ordinador..). La temporalització de l’activitat no es pot especificar clarament ja que dependrà del que es trigui a elaborar el recurs.

El procediment de l’activitat consisteix en combinar els continguts escrits que es trobaran al dossier amb material audiovisual al que s’hi podrà accedir a partir dels codis QR. D’aquesta manera els infants per tal d’entendre millor l’explicació dels continguts podran observar un vídeo on s’exposen els continguts de manera experimental.

Per tal de fer aquesta activitat més enriquidora i dinàmica pels alumnes es pot plantejar com un petit projecte de manera que ells mateixos hauran de realitzar els continguts teòrics del dossier a partir de recerques per Internet o en llibres de text. D’altra banda, l’elaboració dels vídeos experimentals també la poden portar a terme ells mateixos, gravant l’experiment i després editant-lo i creant els codis QR.

El paper del docent en el procés d’elaboració del recurs i en l’activitat serà sobretot d’acompanyament i guia per tal de resoldre possibles dubtes o per poder ajudar a realitzar algunes tasques que poden resultar complicades pels alumnes.

Continguts a treballar:

A partir del procediment explicat anteriorment pretenem treballar un tema que es bastant senzill: la relació de les diferents estacions de l’any amb un fenomen atmosfèric característic de cadascuna d’elles. Per exemple, a l’apartat de Primavera del dossier hi haurà una explicació, característiques i altres continguts que puguin ser rellevants, tot seguit, es relacionarà amb un fenomen atmosfèric com pot ser l’arc de Sant Martí i desprès d’haver fet una recerca, els alumnes portaran a terme un vídeo on de manera experimental recrearan aquest fenomen.

Objectius d’aprenentatge:

  • Aprendre continguts a través d’un recurs educatiu digital
  • Fer una recerca dels continguts a treballar
  • Realitzar el recurs educatiu
  • Aprendre a utilitzar editors de vídeo i els codis QR
  • Potenciar la creativitat
  • Treballar l’expressió escrita, visual i auditiva

Avaluació del recurs educatiu:

Hem pensat que aquesta activitat no es pot avaluar de manera individual perquè forma part d’un treball en equip, podríem avaluar pel mètode tradicional amb un examen per poder garantir que s’han adquirit els continguts treballats, però pensem que no es lògic fer una activitat bastant innovadora i desprès avaluar-la de la manera tradicional.

Per aquest motiu hem decidit que una bona manera de portar un seguiment del procés pot ser mitjançant la documentació  tant en format escrit com fotogràfic o audiovisual, aquest seguiment es trobarà en un blog digital que cada alumne o grup d’alumnes tindrà. És a dir, mentre duri el procés de creació del recurs els infants hauran d’anar documentant en el blog en forma de “diari personal” allò que han treballat a classe, com ho han fet, quines coses han après, etc. Aquest “diari” es pot complementar amb l’ús de material fotogràfic o audiovisual. D’aquesta manera tant els alumnes com el docent podran fer el seu propi seguiment i alhora interactuar amb altres persones que puguin estar interessades amb el projecte i que més tard en podran fer ús tant per aprendre nous continguts com per ensenyar-los a altres infants.

 

 

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s